Bachelor thesis
The thesis must be written in German.
Motivation
Der Güterverkehr spielt eine zentrale Rolle für die wirtschaftliche Leistungsfähigkeit, die Versorgungssicherheit sowie die ökologische Nachhaltigkeit moderner Volkswirtschaften. Nationale Gütertransportmärkte sind dabei stark von geografischen, wirtschaftlichen, politischen und infrastrukturellen Rahmenbedingungen geprägt. Insbesondere Länder mit sehr unterschiedlichen räumlichen und strukturellen Voraussetzungen bieten ein hohes Erkenntnispotenzial für vergleichende Analysen.
Australien und Deutschland stellen in diesem Kontext zwei kontrastierende Fallbeispiele dar: Während Australien durch große Distanzen, geringe Bevölkerungsdichte und eine starke Rohstofforientierung des Güterverkehrs gekennzeichnet ist, weist Deutschland ein dichtes Verkehrsnetz, hohe Verkehrsintensitäten und eine stark industrialisierte sowie exportorientierte Wirtschaft auf. Trotz dieser Unterschiede stehen beide Länder vor ähnlichen Herausforderungen, etwa im Hinblick auf Effizienzsteigerungen, Kapazitätsengpässe, Klimaschutzanforderungen und die Integration neuer Technologien.
Ein systematischer Vergleich der Gütertransportstrukturen beider Länder kann dazu beitragen, ein besseres Verständnis für die Wirkungszusammenhänge von Transportmärkten zu gewinnen und internationale „Best Practices“ zu identifizieren.
Zielsetzung
Ziel der Abschlussarbeit ist es, die Gütertransportstrukturen Australiens zu untersuchen, mit Deutschland zu vergleichen und daraus übertragbare Erkenntnisse abzuleiten. Ein zentrales Anliegen der Arbeit ist es, zunächst zu reflektieren, nach welchen Kriterien und mit welchen methodischen Ansätzen nationale Gütertransportmärkte sinnvoll charakterisiert und miteinander verglichen werden können. Auf dieser Grundlage soll eine geeignete Logik entwickelt werden, die sowohl strukturelle als auch institutionelle und wirtschaftliche Aspekte des Güterverkehrs berücksichtigt.
Darüber hinaus soll die Arbeit auf einer fundierten Literaturrecherche aufbauen, in der bestehende wissenschaftliche Beiträge zu internationalen Vergleichen von Transport- und Güterverkehrsmärkten systematisch zusammengetragen und eingeordnet werden. Diese dient sowohl der methodischen Einbettung als auch der inhaltlichen Kontextualisierung der eigenen Analyse.
Auf Basis der entwickelten methodischen Herangehensweise ist eine Analyse der Gütertransportstrukturen in Australien vorzunehmen. Diese Analyse soll einen Fokus auf den Straßengüterverkehr legen, aber alle Transportmodi umfassen. Abschließend soll untersucht werden, welche Maßnahmen, Strategien oder organisatorischen Ansätze im australischen Güterverkehr Anwendung finden und inwiefern diese grundsätzlich auf die deutschen Verhältnisse übertragbar erscheinen. Chancen, Grenzen und Voraussetzungen einer solchen Übertragbarkeit sollen abschließend kritisch reflektieren werden.
Literatur
OECD (2025): International Transport Forum. Annual transport trends compared across the globe. Online verfügbar unter https://www.itf-oecd.org/annual-transport-trends-compared-across-globe.
World Bank (2024): Logistics Performance Index (LPI). Online verfügbar unter https://lpi.worldbank.org/.
Goel, Asvin; Vidal, Thibaut (2014): Hours of Service Regulations in Road Freight Transport: An Optimization-Based International Assessment. In: Transportation Science 48 (3), S. 391–412. DOI: 10.1287/trsc.2013.0477.
Saeedi, Hamid; Wiegmans, Bart; Behdani, Behzad; Zuidwijk, Rob (2017): European intermodal freight transport network: Market structure analysis. In: Journal of Transport Geography 60, S. 141–154. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2017.03.002.
Rahmenbedingungen
Bei Interesse an der Abschlussarbeit schicken Sie bitte einen aktuellen Leistungsspiegel an Max Preisinger. In einem persönlichen Gespräch können die Modalitäten und der Fokus der Arbeit entsprechend der persönlichen Präferenzen besprochen werden. Mit der Bearbeitung kann nach Absprache zu nächstmöglichem Zeitpunkt begonnen werden.
Unternehmensführung und Logistik
Supervisor: Max Preisinger, M.Sc.
Bachelor thesis
The thesis must be written in German.
Motivation
Umschlagsterminale sind zentrale Knotenpunkte logistischer Netzwerke, in denen Ladeeinheiten effizient zwischen Verkehrsträgern übertragen werden. Die Leistungsfähigkeit dieser Terminals wird maßgeblich durch die eingesetzte Umschlagtechnik, die infrastrukturelle Ausstattung sowie deren funktionales Zusammenspiel bestimmt. In der Praxis sind diese technischen und infrastrukturellen Strukturen jedoch häufig nur begrenzt transparent. Ein systematischer Überblick darüber, welche Umschlagtechnologien, Flächen- und Gleiskonfigurationen sowie informationstechnischen Systeme in Terminals zum Einsatz kommen und welche Funktionen sie erfüllen, fehlt oftmals.
Diese fehlende Transparenz erschwert sowohl betriebliche Entscheidungen von Logistik- und Terminalbetreibern als auch strategische Planungen durch Infrastrukturbetreiber und politische Akteure. Insbesondere die Vielfalt unterschiedlicher technischer Lösungen – etwa bei Umschlagsgeräten, Terminallayouts oder IT-Systemen – wird in der wissenschaftlichen Literatur häufig nur fragmentiert oder anwendungsbezogen beschrieben. Eine vergleichende, strukturierte Aufarbeitung der eingesetzten Technologien und Infrastrukturkomponenten ist bislang nur eingeschränkt vorhanden.
Zudem sind Umschlagsterminale durch das Zusammenwirken mehrerer Akteure geprägt, deren Aufgaben und Verantwortlichkeiten eng an die jeweilige technische Infrastruktur gekoppelt sind. Die Interaktion zwischen Infrastruktur, Umschlagtechnik und Akteursrollen ist komplex, wird jedoch selten systematisch analysiert. Vor diesem Hintergrund besteht ein Bedarf an einer strukturierten Literaturanalyse, die technische und infrastrukturelle Aspekte von Umschlagterminalen in den Mittelpunkt stellt und diese in einen funktionalen Zusammenhang einordnet.
Zielsetzung
Ziel dieser Arbeit ist es, Umschlagsterminale im Kombinierten Verkehr durch eine systematische Literaturübersicht transparenter zu machen, indem die eingesetzten Umschlagtechnologien und Infrastrukturkomponenten systematisch identifiziert, klassifiziert und beschrieben werden. Der Fokus liegt dabei auf den technischen Systemen und infrastrukturellen Elementen, die die Leistungsfähigkeit und Funktionsweise von Terminals maßgeblich bestimmen.
Ergänzend dazu werden die beteiligten Akteure und ihre Rollen in Bezug auf Betrieb, Nutzung und Steuerung der technischen Infrastruktur betrachtet, um das funktionale Zusammenspiel zwischen Technik und Organisation nachvollziehbar darzustellen. Ziel ist es, ein strukturiertes Verständnis dafür zu vermitteln, wie Umschlagtechnik, Infrastruktur und Akteurskonstellationen gemeinsam Terminalprozesse prägen.
Als Ergebnis soll ein strukturierter Bezugsrahmen entstehen, der es ermöglicht, Umschlagsterminale hinsichtlich ihrer technischen Ausstattung, infrastrukturellen Abhängigkeiten und damit verbundener Transparenz zu bewerten. Dieser Rahmen soll als Grundlage für weiterführende Analysen, Effizienzbewertungen oder konzeptionelle Überlegungen zur Optimierung von Terminalstrukturen dienen.
Literatur
- Brooks, M.R., Knatz, G., Pallis, A.A. et al. Transparency in port governance: setting a research agenda. J. shipp. trd. 7, 1 (2022). https://doi.org/10.1186/s41072-021-00103-4
- Lam, J. S. L., Ng, A. K. Y., & Fu, X. (2013). Stakeholder management for establishing sustainable regional port governance. Research in Transportation Business & Management, 8, 30–38. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2013.06.001
- Notteboom, T., Pallis, A.A. & Knatz, G. Stakeholders’ attitudes toward container terminal automation.Marit Econ Logist 27, 752–785 (2025). https://doi.org/10.1057/s41278-025-00322-7
- Systematic literature review
- Kitchenham, B., Charters, S. (2007): Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. In: Keele University and Durham University Joint Report, EBSE-2007-01.
- Durach, Christian F.; Kembro, Joakim; Wieland, Andreas (2017): A New Paradigm for Systematic Literature Reviews in Supply Chain Management. Journal of Supply Chain Management 53(4), 67–85. https://doi.org/10.1111/jscm.12145
- Fink, A. (2005): Conducting research literature reviews: From the internet to paper. 4th ed., Sage Publications: Los Angeles.
Rahmenbedingungen
Bei Interesse an der Abschlussarbeit schicken Sie bitte einen aktuellen Leistungsspiegel an Samira Ghaneian. In einem persönlichen Gespräch können die Modalitäten und der Fokus der Arbeit entsprechend der persönlichen Präferenzen besprochen werden. Mit der Bearbeitung kann ab dem 15.01.2026 begonnen werden.
Unternehmensführung und Logistik
Supervisor: Samira Ghaneian , M.Sc.
Master thesis
Motivation
The transport corridor between Kazakhstan and Europe is assuming an increasingly strategic role in Eurasian freight transport. As part of several international initiatives—including the New Silk Road, Trans-Caspian routes, and multimodal corridor concepts—it provides a key land-based connection between Asia and Europe. Despite its potential importance, however, the availability of data on infrastructural capacities along this corridor remains fragmented, partly outdated, and often accessible only through regional or non-English sources.
In particular, the performance of key nodes such as Aktau, as well as the capacity of critical border crossings and route sections, is frequently addressed only superficially in international analyses. At the same time, the actual usability of the corridor depends decisively on these infrastructural parameters.
A more in-depth investigation based on a previously developed assessment framework makes it possible to systematically and methodologically evaluate the corridor’s performance. By incorporating regional and often scarcely accessible sources, the research also creates added value that is relevant both academically and practically—for logistics companies, infrastructure operators, and policymakers.
Objectives
The objective of the in-depth study is to apply the developed structuring and assessment framework exemplarily to the Kazakhstan–Europe transport corridor and to conduct a comprehensive analysis of its infrastructural transport capacities. Key route sections, transshipment terminals, border crossings, and operational processes are to be identified and evaluated with regard to their capacity, bottleneck effects, and significance for the overall corridor.
A particular objective is to identify, translate, and systematically process hard-to-access regional information—especially from Kazakh, Russian, or locally published documents—in order to develop a differentiated understanding of the corridor’s actual performance.
Based on the analysis, concrete bottlenecks will be identified and measures for capacity enhancement or process improvement will be derived. The results will serve both as practical guidance for future infrastructure development and as a validation of the applicability and robustness of the previously developed assessment framework.
Literature
- Pomfret, R. (2021). The Eurasian Landbridge: Implications of linking East Asia and Europe by rail. Research in Globalization, 3, 100046. https://doi.org/10.1016/j.resglo.2021.100046
- Balbaa, M. E. (2022). International transport corridors. Tashkent State University of Economics. Verfügbar unter https://www.researchgate.net/publication/368524372_International_Transport_Corridors
- Systematic literature review
- Kitchenham, B., Charters, S. (2007): Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. In: Keele University and Durham University Joint Report, EBSE-2007-01.
- Durach, Christian F.; Kembro, Joakim; Wieland, Andreas (2017): A New Paradigm for Systematic Literature Reviews in Supply Chain Management. Journal of Supply Chain Management 53(4), 67–85. https://doi.org/10.1111/jscm.12145
- Fink, A. (2005): Conducting research literature reviews: From the internet to paper. 4th ed., Sage Publications: Los Angeles.
Framework Conditions
If you are interested in this thesis, please send your current academic transcript to an Samira Ghaneian. The specific conditions and focus of the thesis can be discussed in a personal meeting and adjusted according to individual preferences. The thesis can be started after January 15th 2026.
Unternehmensführung und Logistik
Supervisor: Samira Ghaneian , M.Sc.
Master thesis
Overview
Artificial Intelligence (AI) is fundamentally reshaping the automotive industry. However, the successful integration of AI technologies depends not only on technical infrastructure but significantly on the workforce's ability to utilize these tools effectively. In this context, AUMOVIO (formerly the Continental group sector Automotive) is driving digital transformation through targeted corporate learning initiatives. This thesis focuses on the critical intersection of human resources and technology management: evaluating the current state of AI adoption and enhancing AI competence (AI Literacy) within a corporate environment. The goal is to derive empirical insights and strategic frameworks to foster a future-ready workforce.
Additional Information
This thesis is carried out in a practical cooperation with the company AUMOVIO. The position is located in Babenhausen (hybrid work possible) and is scheduled to start in February/March 2025.
Information Systems & E-Services
Supervisor: Prof. Dr. Alexander Benlian
Master thesis, Master thesis (30 CP)
Problem: Hypothetical Bias refers to the phenomenon where individuals behave differently in hypothetical decision-making situations compared to real ones, where actual consequences are involved. This presents a challenge, as individual preferences collected in surveys or experiments may not reflect real-world decisions, leading to inaccurate predictions and potential misjudgments. Various methods have been developed to reduce this bias.
Objective: This master's thesis aims to combine an in-depth review of the relevant literature on Hypothetical Bias with the development of a method to minimize it in experimental and survey settings. In collaboration with the behavioral market research start-up Aybee, you will have the opportunity to implement and test the developed approaches. These methods will be validated through A/B testing to more accurately capture real-world decision-making processes.
This thesis is supervised in cooperation with Aybee GmbH.
Interested in this thesis? Please send your application including your CV, transcript of records and short letter to Léonie Lange.
Technologie- und Innovationsmanagement
Master thesis, Master thesis (30 CP)
Problem: Hypothetical Bias refers to the phenomenon where individuals behave differently in hypothetical decision-making situations compared to real ones, where actual consequences are involved. This presents a challenge, as individual preferences collected in surveys or experiments may not reflect real-world decisions, leading to inaccurate predictions and potential misjudgments. Various methods have been developed to reduce this bias.
Objective: This master's thesis aims to combine an in-depth review of the relevant literature on Hypothetical Bias with the development of a method to minimize it in experimental and survey settings. In collaboration with the behavioral market research start-up Aybee, you will have the opportunity to implement and test the developed approaches. These methods will be validated through A/B testing to more accurately capture real-world decision-making processes.
This thesis is supervised in cooperation with Aybee GmbH.
Interested in this thesis? Please send your application including your CV, transcript of records and short letter to Léonie Lange.
Technologie- und Innovationsmanagement
2025/11/26
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Constantin Wildt, M.Sc.
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Constantin Wildt, M.Sc.
2025/11/26
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Constantin Wildt, M.Sc.
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Prof. Dr. Felix Weidinger
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Prof. Dr. Felix Weidinger
2025/11/26
Bachelor thesis, Master thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Prof. Dr. Felix Weidinger
2025/07/31
Bachelor thesis
Produktion und Supply Chain Management
Supervisors: Dr. Subrata Panja, Prof. Dr. Christoph Glock
2025/07/21
Master thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Constantin Wildt, M.Sc.
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Constantin Wildt, M.Sc.
2025/07/17
Master thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Prof. Dr. Felix Weidinger
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Prof. Dr. Felix Weidinger
Bachelor thesis
Management Science / Operations Research
Supervisor: Prof. Dr. Felix Weidinger
2024/02/22
Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Supervisor: Anna Maria Schätzle, M.Sc.
2024/02/22
Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Supervisor: Anna Maria Schätzle, M.Sc.
2024/02/22
Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Supervisor: Anna Maria Schätzle, M.Sc.
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Master thesis (30 CP), Master thesis
Your task is to replicate the coding of an existing agent-based model using the platform Repast Simphony, or to code your model of choice using the platform Repast Simphony and analyse it. For the latter option, you may choose a textbook model you learned about during your studies, or a topic from another area of interest.
If you are interested please contact Michael Neugart via michael.neugart@tu-….
Finanzwissenschaft und Wirtschaftspolitik
Supervisor: Prof. Dr. Michael Neugart
Master thesis (30 CP), Master thesis
Your task is to replicate an empirical research paper with the data used in the original publication and add further robustness analyses, or to replicate the research paper using similar data, e.g. from another country.
Guide for replication studies (opens in new tab)
If you are interested please contact Darius Griebenow via darius.griebenow@tu-… or Michael Neugart via michael.neugart@tu-…
Supervisor: Darius Griebenow (M. Sc.) or Prof. Dr. Michael Neugart
Finanzwissenschaft und Wirtschaftspolitik
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
2021/09/03
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Supervisor: Dr. Mariska Fecho
2021/09/03
Bachelor thesis, Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Master thesis
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Supervisors: Dr. Amina Wagner, Dr. Anne Zöll
Abschlussarbeiten im Bereich IT-Management
In Kooperation mit Campana & Schott
2020/10/18
Bachelor thesis, Master thesis (15 CP)
Wirtschaftsinformatik | Software & Digital Business
Supervisor: Dr. Nihal Wahl
Master thesis
Bachelor thesis, Master thesis
Supervisor: Prof. Dr. Simon Emde
2016/03/02
Bachelor thesis, Studienarbeit
Zivilrecht, Gewerblicher Rechtsschutz und Urheberrecht sowie Recht der Informationsgesellschaft
Supervisors: Dr. jur. Anna-Lena Fehr, geb. Wirz, RA Matthias Prinz
2016/03/02
Bachelor thesis, Studienarbeit
Supervisors: Dr. jur. Anna-Lena Fehr, geb. Wirz, RA Matthias Prinz
Bachelor thesis, Master thesis, Studienarbeit
Supervisor: Dipl.-Phys. Tobias Bier